Thursday, June 7, 2012

حوار


التفكير النقدي.. استكشف كيف يعمل عقلك 3: ‎ cc ‎‏ ‎


‏ طبعا التدوينة ممتازة ولكن هناك بعض الاسئلة ، ما المعيار او المقياس الذى على اساسه يمكن تصنيف شخص انه خبير فى مجال معين ؟


‏ هل هى الشهادة العلمية مثلا او قراءة كم معين من الكتب او الخبرة التراكمية العملية فى هذا المجال ؟

‏ هناك ايدولوجيات اذا تناولناها بالنقد ، بننسف الاعتقاد فيها من الاصل مثل الاديان ، وانا شايفة ان كل الاديان فيها ما ينتقد ،
‏ لكن المشكلة ان اتبات اى وجهة نظر خاطئة فى الدين اللى بيعتقد فيه اى شخص ، بيؤدى بالتبعية للشك فيه ككل ومن ثم تركه
‏ فيما يخص الايدولوجيات ،كل ايديولوجى لها ايجابياتها وسلبياتها ومسألة ايمان شخص فى اى ايديولوجى غير مرتبط بمدى اكتمالها ولكن



‏ مرتبط بمفاضلته بين ايجابيات وسلبيات هذا الفكر وايجابيات وسلبيات الايدولوجيات الاخرى واختياره مع ما يتوافق مع هواه الشخصى
‏ كيف للانسان ان يشكل هويته بناءا على الطرق التى اكتسب بها الافكار وليس بناءا على مايؤمن به من افكار؟
‏ فاحيانا اكتساب الافكار يأتى نتيجة جهل بالافكار الاخرى او نتيجة حجب الافكار الاخرى او نتيجة قمع او اجبار او توجيه مضلل
‏ وهل يشمل التفكير النقدى الغيبيات التى نؤمن بوجودها دون اى أدلة ؟عقلية ومنطقية
‏ بالنسبة لاشكالية زى الصراع بين افكار الثوار وحزب الاستقرار ، فالموضوع وجهات نظر ايضا ومصالح وخوف احيانا
‏ فلا على الثوار تقديم ضمانات لحزب الكنبة ولا على حزب الكنبة اقناع الثوار بوجهة نظرهم ولا على اى طرف الاقتناع بمبدأ الاخر
‏ بخصوص جزئية اتقان قطاع معرفي أو فني معين فهو مش محتاج شهادة اكاديمية، هو محتاج الاطلاع على اساسياته بطريقة نقدية.
‏ مثال: انا مقدرش اقول اني بافهم ميكانيكا نيوتن غير لما قريت التاريخ النقدي ليها، ومازلت لحد دلوقت باقرأ في الفلسفة اللي وراها
‏ مع انها تبدوا عبيطة وبيدرسوها للطلبة في الثانوي، وفي الجامعة. بس فيه مستوى اعلى من دا بكتير محدش بيوصل له غير المهتم.

‏ فالاهتمام والسعي لملأ الشغف هو اللي بيجيب الخبرة. مثال تاني: مينفعش اقول اني بافهم في الاقتصاد الاشتراكي من غير ماقرأ سميث.




‏ مع ان آدم سميث هو بتاع رأس المال، وبالتبعية حتى لو باحب الاقتصاد الاشتراكي فلازم اقرأ نقد: مِل وهوبز وريكاردو وكينز وهايك.
‏ مشكلة الايديولوجيات والديانات انها مش مبنية على منطق رياضي لا يختلف عليه اتنين. عشان كده انا ضد نهاية التاريخ لفوكوياما.
‏ سقوط الاتحاد السوفييتي لايعني سقوط الفكر اليساري، لان اليسار مش ممثل في الاتحاد السوفييتي مثلا. اليسار بروود سبكترم.
‏ المشكلة في فهمك لهذا اليسار، هل ماركس دعى فعلا لشيوع الجنس مثلا؟ ام ان فهم الناس لماركس وصلهم لكده ونسبوه للماركسية؟
‏ تعالي نتكلم من منظور ديني تاني، انا باعتبر نفسي مؤمن بدرجة ما أو بأخرى والله وحده هو اللي يقدر يقّيم ويحاسبني عليها، ولكن...
‏ هل فهمي للايمان بيقولي مثلا ان رسولي كان بيستعبد الاسرى أو انه كان بيدوفيلك بزواجه من السيدة عائشة وهي طفلة بالمفهوم الحالي؟
‏ حقيقة انا فهمي للقضايا دي ان موضوع البيدوفيليا نشأ مع تطور البشر، ولو كان يعلم انه قد يضر لنهى الناس عنه.
‏ فقد كاد ان ينهى المسلمين عن المعاشرة الزوجية وقت الحمل غير انه رأى الفرس والروم يفعلونه ولا ضرر فيه فلم ينههم.
‏ ممكن حد يقول دا نبي والمفروض انه يعرف من ربه. حقيقة الرسول نفسه قال: سكت عن أشياء رحمة لكم غير نسيان فلا تسألوا عنها.
‏ كما ان فهمي للنبوة والرسالة يقتضي ان علم الرسول صلى الله عليه وسلم شقان: شق بشري وشق رباني.
‏ وكما قال علي بن ابي طالب: لو كان الدين بالعقل لكان مسح باطن الخُف أولى بالمسح من أعلاه. على الرغم من انها عبارة تمنع المنطق
‏ تمنع إعمال المنطق، لأن فيه مظاهر في الدين فعلا لو فسرناها بالعقل مش هيبقى الدين له معنى. ومع جمع هذه الاشياء يظهر امامنا:
‏ ان فيه حاجات في الدين مينفعش نشغل عقلنا فيها كما لو كانت مسلمات وهي صريحة ومنصوص عليها في القرآن والسنة، وفيه اجتهادات......
‏ واينما المصلحة فثم شرع الله، وقد تيقن في اكثر من موقف تعليق الحدود بحسب المتغيرات، او حتى تغليظها حسب المصلحة.
‏ وعليه مثلا لو رأينا انه من غير الاخلاقي استعباد الاسرى فمن الواجب الغاؤه حتى لو كان السلف يفعلونه. ثم ان فهم السلف للرق غير.

‏ فهل مفهومهم للرق يعني البيع والشراء والاذلال مثلا؟ ام انه كان شيئا لا يستنكر وقتها لمحدودية افكارهم في هذه النقطة مثلا؟
‏ هل مفهومهم عن الرق كان يشمل ان يأكل مما يأكل ويلبس مما يلبس السيد ولا يكلفه بما لايطيق؟ ام انه كان مفهوم انه مجرد سلعة؟
‏ حقيقة ان فهم الناس للدين ايا ماكان هو اللي بيجلب الاشياء الشريرة وليس الدين نفسه، لان النصوص الدينية عامة في الاصل.
‏ ومسلّمات الدين لا تخضع لمنطق. ممكن حد يقول انا رافض حاجة غير منطقية وهابقى ملتزم باللي عقلي يقولي عليه. هو حر بس اتمنى......
‏ اتمنى انه يقرأ النقد الموجه برده للالحاد. زي مثلا Pascal wager او مثلا The Science Delusion ‎

‏ لان في النهاية العقل قاصر ودي يجمع عليها المؤمن والملحد، واليساري واليميني، والفلولي والثوري. والمعارف في تطور.





‏ اما بخصوص ضمانات للكنبة فانا شايف ان فيه جزء من تخوفاتهم مبررة، احنا شعب دينه الحقيقي هو الاستقرار. ثم ان فيه قاعدة بتقول:





‏ متى وُجد نظام بديل، وجبت الثورة. ونظام بديل يعني استراتيجية وتكتيكات. واحنا من خيبة استراتيجياتنا فرحنا بتسليم السلطة للمجلس


‏ مع ان الشعب يريد اسقاط النظام ‎:)‏ وعلى رأي الاسطى زلطة: وكإن مبارك بيسرق بقاله 30سنة وطنطاوي بيدعيله على المصلية بقاله 20سنة
‏ نسيت اقول حاجة: الاخلاق نوعين، موضوعية وذاتية، والاخلاق تخضع لنظرية المعرفة والدين. ومفهوم الغرب للاخلاق غيرنا لاسباب......
‏ هل يعنى انى عشان اتقن شئ يجب انى اكون شغوف بيه ؟ وبناءا عليه بحاول اطلع على كل ما كتب عنه ، يعنى بدون شغف مفيش اتقان؟
‏ ان الغرب ماشي باربع ايديولوجيات منها الفردية الطرائقية، في حين ان الشرق يُعلي من شأن الدين اللي هو جماعي في الغالب.
‏ ودا احد اسباب صراع الحضارات اللي هو فعلا موجود. ‎
‏ حقيقة الانسان كائن بيسعى لاشباع غرائزه دوما، حجم الشغف غالبا بيحدد حجم الاتقان. بصي على شغف العلماء مثلا.
‏ اذا كان الرسول سكت عن اشياء رحمة بالناس وقتها ، فمش من باب اولى مكانش يعملها هو حتى وان ترك الناس يعملوها يمكن كانت الناس
‏ منهم اللي كان بينسى ميعاد جوازه زي باستير، منهم اللي اهمل صحته ومات بامراض عديدة لانه كان بيسهر وبياكل بطريقة غير صحية.
‏ تقتدى بيه ، بدل ما البعض عايز يقتدى بيه فى الزواج من الاطفال دلوقتى
‏ دا كان في حديثه عن الله عز وجل هو اللي سكت عن الاشياء
‏ ماهو احنا ممكن نفسرها على انها خاصية له والمفروض انها ماتحصلش طالما ثبت بعلم طبيب "حاذق" ضررها على المرأة.
‏ ايمانا بالاسراء والمعراج مثلا وحمل السيدة مريم بدون دنس قائم على تقديس الاشخاص بدون اى منطق
‏ الصلاة نفسها مش منطقية في عدد اوقاتها وركعاتها وطريقتها نفسها، ولكن انا كمؤمن باقول بالسمع والطاعة ودا مش مكان المنطق.
‏ وليه مثلا القرأن محرمش العبودية بالتدريج زى ماحرم الخمور
‏ حقيقة فهم بعض العلماء لجعل كفارات الكبائر هو عتق الرقبة يعادل التدريج في تحريم الخمر.
‏ وماذا لو حاولت تقنع انسان بالمنطق للاقتناع بدين معين ؟
‏ فيه كفارات كتيرة احنا بنقضيها بصوم لان الاصل فيها كان العتق ثم الصيام لمن لم يقدر على العتق وبالتتابع مش بالاختيار
‏ ولو واحد مكنش عنده عبد بس جاره عنده، فالمفروض انه يشتريه ويعتقه ككفارة عن الذنب، مش يصوم ‎:)‏
‏ دي مسألة معقدة وحسب ما يستقر في فهم الناس لحقيقة الوجود والموجود، هنا بيدخل فلسفات صعبة انا بصراحة مفهمش فيها.
‏ يعني مثلا ابن رشد كان يؤمن بان الكون قديم، انا لا اؤمن بذلك لاني ارى الله هو القديم والكون احدث منه.
‏ بس مقدرش اقول لابن رشد انت كافر، دي مسألة تخص بتوع العقيدة
‏ بس حتى الان دينيا ، وليس قانونيا ، انا مسموحلى شراء عبيد
‏ لا، لو أن ولي الامر او النظام الحاكم او خلافه منع شيئا لتثبت ضرره فطاعة ولي الامر هنا واجبة دينيا ‎:)‏
‏ بشرط ان يكون ولي الامر والنظام الحاكم قد بيّن للناس حجم الضرر.
‏ سيدنا عمر بن الخطاب مثلا خالف حد رسول الله في جلد شارب الخمر وضاعفه من 40 إلى 80، هل دا معناه انه مبتدع مثلا؟
‏ طيب " انك لا تهدى من احببت والله يهدى من يشاء" ثم توعد الكفار بكل ماهو مذكور فى القرأن ، مش فى تناقض؟
‏ دي مسألة معقدة انا مش عارف لها تفسير لانها بتتحدث عن ان كان الانسان مسير ام مخير، ودي محدش حسمها في اي دين لحد دلوقت.

‏ ثم ان تفسير القرآن عايز فهم لمعاني اللغة وفلسفتها، السيمانطيقا بتاعتها، هل عبارة يهدي من يشاء يمكن تأويلها مثلا؟
‏ مردتش فى نقطة الاسراء والمعراج والسيدة مريم
‏ التقديس في الاسلام حسب فهمي هو تعظيم وليس تقديس، بمعنى انه يجوز له مالايجوز للبشر في اشياء ويشترك معهم في اشياء اخرى.
‏ طيب ازاى اعيش واموت وانا مؤمن بدين وانا مش فاهم فيه حاجات كتيرة بالاضافة لحاجات تانية تبدو متناقضة
‏ "وقالوا مال هذا الرسول يأكل الطعام ويمشي في الاسواق" فالكفار هم من طلبوا تقديس النبي ‎:)‏
‏ دي مشكلة ناس كتير، المفروض انهم طول الوقت يختبروا فهمهم للدين دا. هل هما محقين في فهمهم ولا لأ؟
‏ مش شايف ان ده مفتاح لعدم اعمال الفكر النقدى لكل شئ فى حياتنا بمعنى ان اعفاء الدين من التفكير المنطقى ترتب عليه
‏ المشكلة ان العلم نفسه فيه الحاجات غير منطقية ‎:)‏ سمعتي عن الFringe science مثلا؟
‏ ترتب عليه عدم اعمال الفكر المنطقى فى كل شئ ،خدنا مسلمات فى الدين وده اول شئ بنتعلمه فى حياتنا ، فبناءا عليه اخدنا كل شئ مسلمات
‏ والاصل ان الانسا يفضل يدور، انا لم اتوقف مرة عن التفكير بهذه المشاكل ولكنها لاتشغل كل تفكيري، ورايا مصالح تانية ‎:)‏
‏ لا ، بس لو معندكش وقت سيبنى انا أدور بنفسى فيها
‏ هتلاقيها في الويكيبيديا كالعادة ‎:)‏ مجموعة من الظواهر بيتم تفسيرها بطريقة بعيدة عن الميين ستريم بتاع العلم الارثوذكسي.
‏ في النهاية العقل نفسه محدود ولازم نعترف بكده، ونستخدمه في الوقت اللي نحس انه مناسب ونعترف بقصوره في الوقت المناسب برده.
‏ لو كل حاجة بالعقل، كان زمان الناس قافلة الدكان من زمان قوي. البشرية بقالها كتير على الارض ومع ذلك فيه حاجات ميعرفوش تفسيرها
‏ اكيد طبعا ، انا معترفة ومسلمة بكده
‏ المشكلة الاعقد، هل احنا فعليا بنفسر الاشياء ولا بنوصفها؟ هل مثلا علاقة السببية هي علاقة تفسيرية فعلا ام وصفية؟
‏ المهم كمان ان الناس تتحاور وتتكلم وتختلف، هو دا فهمي لدفع الله الناس بعضهم ببعض ومن غيره تفسد الارض.
‏ مين هم الناس ، اللى بيجمعهم دين واحد ولا مكان واحد ولا كل خلق الله ؟ انت لسه قايل المنظور الغربى للاخلاق مختلف تماما
‏ كل الناس ‎:)‏ انا مش شايف مشكلة ان الحضارات او الايديولوجيات تتصارع. الصراع بيعمق الفهم بتاع الاطراف المتصارعة "الواعية".
‏ هو الشعب ساكت عليهم ليه؟ كله يشترك ‎:D‏
‏ الشعب مش عايز يناقش اساسا ولا يفكر ، عايز كبسولات جاهزة ، زى ما قولتلك قبول مسلمات الدين جعل الناس عايزة مسلمات فى كل شئ
‏ والله المفروض اللي عارف يقول للي مش عارف، بالحسنى برده ‎:)‏
‏ ماهو انك لا تهدى من احببت ‎:)‏
‏ بخصوص رهان باسكال ‎‏ فيه ناس بتقول انه مغالطة احتكام للنتائج وناس بتقول حجة زي الفل. مفيش اتفاق عليه ‎:)‏
‏ انت مثلا كام مرة تتكلم على تويتر وتشرح وتشير حاجات والمفروض انك بتخاطب ناس متعلمة ، ومع ذلك ولا حد بيكلف نفسه ويقرا
‏ بتوع المذاهب الطبيعية والكانتية بيقولو انه خداع مهين للدين نفسه، وناس بتقول انه لو خسرت الرهان مش هتخسر حاجة حقيقة ‎:)‏
‏ ‎‏ ابقي بصي على دا كمان، هتلاقي له نقد برده ومحدش برده عارف ان كان صح او خطأ ‎:)‏