Sunday, June 19, 2011

قهر الحيطان



لانى مش عارفة ابدأ منين ومئات الافكار تتصارع فى رأسى ،هاكتب ما يأتى فى خاطرى مباشرة .

منذ لحظة الميلاد ،وكل اشكال التمييز العنصرى تمارس ضد المرأة فى بلادنا ،حين ينبأ الاب بأن المولودة انثى ،تتفاوت ردود الافعال ،منهم من يدعى ايمانه بالله ويقول كل اللى يجيبه ربنا كويس وتتدرج ردرود الافعال احيانا لدرجة تطليق الزوجة كما لو انها المسئولة عن تحديد نوع المولود ،نعم مازالت تحدث مثل تلك الاحداث فى بلادنا.

ثم نمر بمرحلة التمييز فى الطفولة ،والبنت مش زى الولد ،حتى فى مصروف المدرسة احيانا ،ببساطة علشان هى بنت . وتبدا الصدمة الاولى فى حياة الانثى بعملية الختان ، تلك العملية التى لا ادرى من العبقرى الذى ابتدعها والتى مازال البعض ينسبها للدين ،اى دين ؟
ان الرسول لم يختن بناته ،فكن هن اولى بتطبيق هذا الدين !!!!!
ما الحكمة من ازالة مراكز هامة للاحساس الجنسى من جسد البنت ؟ لحمايتها ؟ من من ؟ من اى شئ ؟
وهنا تبدأ ارساء جذور كارثة اكبر لتكبر الفتاة محرومة من مراكز الاحساس الجنسية التى يمكن ان تشعرها بالمتعة عند ممارسة العملية الجنسية الطبيعية ، وتصبح العملية الجنسية مهمة "ألم" أكثر منها مهمة "متعة" وتتهم  حينها بالبرود الجنسى وعدم الاستجابة.
الاجزاء المقتطعة او المجزورة من العضو التناسلى او الجنسى تلعب دور اساسى فى بداية شعور المرأة بالمتعة الجنسية ، اذا كانت محفزات الاحساس غير موجودة ،فكيف تتوقع ان تكون الاستجابة؟
الكثير من صديقاتى المتزوجات يعتبرن اليوم الذى يقمن فيه بالتبادل الجنسى مع ازواجهن هو عملية تعذيب ! لقدأصبح الجنس الذى خلقه الله فى البشر جميعا للاحساس بالمتعة وعمل توازن هرمونى فى الجسم والحفاظ على استمرارية البشرية ،اصبح عملية تعذيب . ليه؟ علشان عادات وموروثات جاهلية تطالب بختان البنات للحفاظ على عفتهن !!!!!!

وتأتى بعد ذلك مجموعة من العقوبات والمفاهيم التى تمارس على الفتاة لمجرد ان ربنا خلقها بنت !

البنت دايما هى اللى غلطانة ،اذا تعرضت للاغتصاب تبقى هى اللى شجعت على ده أو هى ليه بتمشى لوحدها فى وقت متأخر او ايه اللى وداها المكان ده ؟ ومش بعيدة هى اللى تتعاقب وتتقتل – الضحية – لانها أغتصبت او تمضى ما تبقى من عمرها وتحوطها نظرات الشك والغمز واللمز وان كانت متزوجة ،ههتطلق بنسبة 90 % ، وتمنع من الابلاغ عن الحادث ، حيث لا يتم الابلاغ عن حوادث الاغتصاب فى معظم الحوادث منعا للفضيحة غير مباليين للايذاء النفسى والجسدى الواقع على الضحية ،دا اذا اعتبرها المجتمع ضحية .

واذا انتقلنا الى ممارسات اخف من الاغتصاب وهى التحرش الجنسى بكل انواعة بدءا من الكلمات ذات الايحاءات الجنسية او الصريحة جنسيا حتى الملامسات الجسدية ومحاولة امساك جزء من جسد الفتاة ، فنجد اللوم ايضا يقع على الفتاة ، فمرة لانها تمشى بطريقة مغرية او ملابسها غير مناسبة ،وتيجى تسمع من بتوع الدين اللى هم كلهم ذكور احلى كلام عن الحجاب والنقاب واللبس الخليع وان الشباب معذور من اللى بيشوفه يا عينى .
كأننا حيوانات عايشين فى غابة تحكمهم غرائزهم الجنسية ،وان الدين يجب ان يطبق على المرأة فقط ،وان المرأة خلقت فقط لاثارة غرائز الشباب .
جاتكم ستين نيلة ،مجتمع ذكورى لا يفكر الا فى نصفه الاسفل ووظف الدين فقط لارضاء غرائزه الجنسية .
70% من فتاوى المشايخ تخص المرأة ،بقولكم روحوا اتعالجوا نفسيا أولا من عقدكم الجنسية وبعدين تعالوا اتكلموا فى الدين وتطبيقه على المرأة ،وكل واحد يقول ان المرأه هى السبب فى اشعال الغرائز كمبرر للتحرش بها ،بقولك انت عندك نقص فى احساسك بقوتك الجنسية ،دا اذا مكانش عندك عقدة جنسية فعلا.

مش هاغطى جسمى وامشى لابسة حبل غسيل كامل لارضاء عقدك الجنسية واحساسك بالدونية . ولو انت رجل فعلا كلمنى عقل لعقل . وانسى حكاية ناقصات عقل ودين علشان مش معترفة بها أساسا وان كان عاجبك . وان كانت النساء لا تصلى لعدة ايام علشان دورتها الشهرية ،وانت شايف ده نقص فيها ،يبقى انت بتعيب فى اللى خلقها مش فيها ،روح بقى اتفاهم مع ربنا لو عندك الشجاعة.
العلم الحديث اثبت بالدليل العلمى ان مخ المرأة اكثر كفاءة بعشرات المرات من مخ الرجل لان مخ المرأة توجد به موصلات عصبية بين فصى المخ الايمن والايسر ،بينما مخ الرجل لا توجد به تلك الموصلات وعليه فان عقل الرجل وطريقة تفكيره تسمى التفكير الخطى ،يعنى مايقدرش يفكر فى اكتر من شئ فى ٌُ؛آن واحد دا اذا كان بيفكر اصلا، بينما عقل المرأة قادر على التعامل مع عدة افكار ومشكلات فى آن واحد . بل ان مخ المرأة ايضا يعمل اثناء النوم ،بمعنى انها لو بتفكر فى مشكلة قبل النوم ،ممكن تصحى الصبح وقد وجدت الحل .
اما جسديا ،فالمرأة عندها قوة تحمل تفوق الرجل عدة مرات ،والقوة الجسدية ليست هى القوة العضلية فالرجل يتمتع بقوة عضلية اكبر من المرأة ،يعنى يشيل حاجة تقيلة ،يزق عربية ..لكن المرأة اقدر على تحمل الألم الجسدى علشان كده هى التى تحمل وتلد ودا ثابت علميا مش جايباه من دماغى .
انا كإمراة لا احتاج حماية رجل ،ماهو انت هتحمينى من مين ؟ لم نفسك انت ! علشان لما تقول ان المرأة محتاجة حماية  من الرجال ،يبقى الغلط فى مجتمع الرجال وأنتم اللى تتعاقبوا ويطبق عليكم الحد ،مش النساء
المرأة انسان كامل وارقى واعقل واقوى من الرجل بمراحل .
دينيا ،ربنا افرد سورة للنساء ، كرم السيدة مريم ،اوصى بها الرسول مرات كثيرة ،والرسول قال خذوا نصف دينكم عن السيدة عائشة ،يعنى ماتحطليش الدين حجة .
يعنى اقدر احكم دولة واكون قاضى وأى وظيفة انا عايزاها لانك كرجل لا تتميز عنى بشئ على اى مستوى.
ومحدش يقوللى  { لن يفلح قوم ولواأمرهم امرأة } . ...علشان الحديث ده ظرفى وفى دول كتير على مر التاريخ حكمت فيها المرأة وكان نجاحها ساحقا ،يعنى يا الحديث غلط ،او سيادتك فاهمه غلط والمشايخ بتوعكم ما يدخلوش ذمتى ببصلة ، علشان كلامهم مش منزل وانا عندى عقل يفكر ويفهم .

واحب اقول للرجالة المتزوجين ،مراتك عايزة منك اشباع عاطفى اولا مش جنسى ، وان مكنتش بتعمل كده ،اعرف انها مش طايقاك حتى لو اظهرت عكس كده ،المرأة بارعة فى تزييف وصولها لحالة الاشباع علشان تخلص منك .

وبمناسبة الزواج ننتكلم عن الطلاق ، الرجل من حقه يطلق زوجته بكلمة ،لكن الست لازم ترفع فى قضايا علشان تخلص من حياتها مع رجل ،انا مش عارفة اى يرجل يرضى على كرامته ان واحدة تعيش معاه وهى مش طايقاه .
الدنيا قامت بعد اقرار قانون الخلع ( دى الحاجة الوحيدة اللى بحب سوزان مبارك عشانها) رغم انه ليه مرجعية دينية وحتى لو ملوش ، من حق  اى امرأة انها تنفصل عن زوجها لمجرد انها مش طايقاه ،بس خلاص .

السيدة التى ذهبت للرسول تطالب بتطليقها من زوجها وقال لها الرسول ردى عليه حديقته ،مكانتش بتشتكى من سوء معاملة او ان جوزها بخيل ،عارفين كانت عايزة تطلق ليه ، لانها شافته راجع البيت وسط اصحابه وشافت اصحابه اكثر رجولة منه ،من الاخر ،شافت جوزها اى كلام مقارنة باصحابه ، وصرحت للرسول بهذا ولم يتهمها الرسول بانها عاهرة  او انها ست عنيها فارغة يا مشايخ الظلام .

اهم نقطة عايزة اقولها هى نظرة المجتمع للبنات فوق الثلاثين اللاتى لم يتزوجن ، عادى ان الرجل لا يتزوج لكن مش عادى ان بنت مش عايزة تتجوز علشان مشافتش لسه بنى ادم بيفهم ، ايوة فى بنات كتير مجوزوش مش علشان حاجة الا انهم مش عايزين جوازة والسلام ،فيها حاجة دى ؟
كل فتاة ذات شخصية قوية لا تريد الزواج من اجل الزواج فقط ، نعم وجود الرجل مهم فى حياة المرأة ،ولكن اى رجل ؟
نحن فى مجتمع يعتبر الفتاة ذات الشخصية القوية المثقفة انها معقدة ، ازاى معرفش ؟ هاقولكم دا من خيبة الرجالة ،لان الرجل فى مجتمعنا لا يستوعب الفتاة التى ترد عليه بالعقل والحجة وممكن تشتمه كمان شتايم قبيحة زى هو مابيشتم ، لانه حاطط رجولته فى صوته العالى ونصفه الاسفل فقط ، ، لكن لا شخصية ولا علم ولا ثقافة فهو يخاف الفتاة القوية واذا تشجع وارتبط بها ، بيطلع كل عقده النفسية عليها بمختلف الطرق .

عندى بقى سؤال ،ليه الرجل لو عمل علاقات جنسية بدون زواج يبقى عادى ويفتخر بده ولو البنت عملت علاقة واحدة بدون زواج تبقى عاهرة وبنت كلب ؟ رغم ان الحكم الدينى واحد ، ليه العاهرات هن اللى بيتقبض عليهم ويخلى سبيل الرجل ،رغم ان كل الدول المتحضرة بتحاسب الرجل بتهمة استغلال جسد المرأة فى مقابل مادى حتى لو هى اللى عرضت عليه.؟
ليه لما سيادتك تدخن سيجارة تبقى راجل وانا لو دخنت تبقى مشكلة ؟ مش بدافع عن التدخين ،بس بدافع عن حقى زيى ،زيك ،لو انا ممنوع ادخن ،يبقى انت كمان ممنوع تدخن .
ليه سيادتك عادى تسهر خارج البيت حتى الفجر ،ولو بنت سهرت للساعة 12 ،تبقى مش متربية وملهاش اهل يلموها؟


عزيزى الرجل ، انا فتاة ،مخلوق كامل ، جعلنى الله وسيلة من وسائل خلقه ،كرمتنى الحضارات القديمة بانها جعلتنى نصف اله نظرا لدورى فى عملية الخلق  ،بقولك ان لى  كافة الحقوق مثلك تماما حقوقى الاجتماعية والجنسية والسياسية والمالية.
ليس لك على ولاية او حكم .

ضل راجل ولا ضل حيطة دا حوار تم اختراعه من مجتمع ذكورى يريد ان يلغى نصف المجتمع . تفضل الحيطة على دماغ البنت بداية من الاب ،ثم الاخ ،الزوج وبعد كده الابناء الذكور لما يكبروا . لأ،،،،،،  الحيطة افضل ،ولو مفيش حيطة برضو مش مهم .
اذا كانت المرأة تحتاج الرجل فهى تحتاجه كما قالت الحكمة الالهية ،للسكن والمودة والرحمة ،اكتر من كده مفيش ، حتى الجنس مش محتاجينه منكم ، لانى كما ذكرت سابقا المرأة تحتاج الرجل عاطفيا اكثر منه جنسيا .

لو مستعد انك تكون رجل بناءا على قيمتك كشخص ،على عينى وراسى ،لكن لا اعترف بالرجل لان تصنيفه البيولوجى "ذكر " ،فى فرق بين ذكر ورجل .

ملحوظة : مش بفرح لما توصفنى انى بنت ب100 راجل ،لانى فخورة بكونى امرأة

10 comments:

OmiMasr said...

قهر الحيطان..الجواب بيبان من عنوانه. شفتك ماسكه "مرزبة"وعملتى زى شمشون وبتبخطى فى الحيطان.غلب على كلامك-إلا ماندر-الطابع الملموس وليس المحسوس مناقضة بذلك ما أخذتيه على الرجل بأن هناك فرق بين الذكر .. والرجل !فخرجتى عن طبيعتك وفطرتك بكل التناقضات الحادة المجتمعة فيك- كأنثى -خلقها الله بقدرات -خاصة-لاغنى للرجل عنها بل مححبه إليه!!بمعنى .. على الذكر أن يكون رجلا .. وعلى المرأة أن تكون أنثى .. هذه هى القاعدة الفطرية .. فكرى بهدوء...الرجل لا يحتاج إلى إمرأة ولكن يحتاج إى أنثى .. والأنثى لا تحتاج إلى ذكر ولكن تحتاج إلى رجل . فتتحقق حكمة الخالق سبحانه وتعالى من إستمرار النوع على هذه الأرض.. أكرمنا الله بالعقل عن سائر المملكة الحيوانية ليسكن بعضنا لبعض - رجل وأنثى - بنظام يكفل المحافظة على جمال هذا الكون بغرس القيم قدر مانستطيع لأن النفس أمارة بالسوء... أما عن تفاصيل ماكتبتى فلا تحتاج إلى تعليق أو قد نتواصل فى مناقشته ففيه تفاصيل حياتيه هامةبعضها يرجع لثقافة جامدة .. والآخر -عفوا- لسطحيةفى أخذ بعض القشور وتعميمها !! ولكن ساذكر منها ما قد تأخذيه للقياس إن أردتى.. عن السرمحه طول الليل زى الرجالة - محنا متساويين مش كده؟- أسألك " كأنثى" وليس إمرأة هل سألتى نفسك أن هذا فعلا ماتريدنه؟ وهل الأنثى التى بداخلك ترتضى ذلك؟؟ إن كان نعم !! إنتى حره ستصبحين مجرد إمرأة تشبع شهوانية ذكر..وليس رجلا. ولن ولا يمكن أن تنالى الإشباع العاطفى الذى تحتاجه .. الأنثى

Anonymous said...

مجتمع غريب كل يوم يتحدث عن تكريم المرأة فى الوقت الذى يحتقرها.
المرأة والرجل إختلاف من أجل الحب والحياة وليس بغرض السيطرة وإستعراض القوة وأى انسان يعتقد انه وصى على عقل وفكر المرأة ويوجه لها النصائح بحماقة منقطعة النظير فهو فعلا يحتاج ان ينسى ما تربى عليه ويستخدم العقل الذى أعطانا إياه الله

Anonymous said...

كلامك كله صح ولا غبار عليه ، ولكني أريد التعليق على مسألة التحرش من باب الانصاف و العدل

التحرش في مصر سببه ان الشعب متدين..موش مصدقة؟ طب اقرأي كلامي كله
يعني لما الاسلام يقولك من استطاع منكم الباءة فليتزوج وقال أيضا اذا جاءكم من ترضون دينه و خلقه فزوجوه الا أن تكون فتنة وقال ايضا التمس ولو خاتما من حديد
ده كله معناه ان الاصل هو تسهيل الزواج بأرخص الطرق وبمجرد البلوغ اذا أمكن

وبعد كده يأمر الرجال بغض البصر وعدم تتبع العورات إلخ من مكارم الأخلاق و يأمر النساء بالتحشم في الملابس وعدم الخضوع بالقول وعدم الضرب بكعوبهن في الطرقات ، يعني من الآخر ... شوية حشمة يا حرمة بلاش تستعرضي أوي يعني

اذا المنهج متكامل ، سهلنا الزواج وفي أعمار تبدأ من 18 سنةوحاولنا اضفاء شيء من الاعتدال على سلوكيات الجنسين في الشارع

لكن ايه اللي بيحصل في مصر ؟
مافيش زواج حتى سن الثلاثين وربما الأربعين أحيانا ، يعني أغض ميتين أم بصري وأمارس العادة السرية لغاية ما ينقطع نفسي وتنحل ركبي وأفتح التلفزيون ألاقي مناظر تهيجني وأدخل النت ألاقي حاجات تثيرني وأمشي في الشارع ألاقي مزز زي العسل أجسامهم مقسمة و مجسمة وفيه حاجة بين رجليا عمالة تشكني في دقني وافضل محترم ازاي يعني ، ده احنا بشر برضه .. اذا احنا بنلتزم بالدين بس على مزاجنا عشان كده بيفشل

طيب الغرب أحسن مننا في ايه؟ ان الجنس مسموح به ابتداءا من مرحلة المراهقة و بلا قيود ، أتحرش ليه يعني ، ما أنا أشوف الجيرل فريند بتاعتي فين وأديها رنة نتقابل على سرير أبوها وأفرغ فيها طاقتي وخلصت المصلحة
بس محدش يرجع يعيط من عدم توافر غشاء بكارة في الأسواق ولا حالات حمل غير شرعية واللي تقبله لنفسك تقبله لأختك و بنتك وربما أمك .. وطبعا مجتمعنا المصري يرفض هذا كله و يقبل بالنفاق وادعاء التدين و خلاص مع إن اللي بيحصل .. بيحصل كل يوم وفي كل مكان

طيب ايه الحل
يا إما ننتدين صح باننا نظبط مسألة الزواج المبكر ونجعله متاحا و سهلا وبعد كده نحاسب على التحرش و نزعل أوي منه
والا فالنقاش هنا فيه مضيعة للوقت

يا إما نمشي بطريقة المنهج الغربي كاملا .. يعني حرية جنسية أولا ثم نتحمل النتائج ثم نحاسب المتحرشين

لا ينفعنا هذا النظام الخليط الذي نظهر من خلاله أننا متدينين بينما هو ليس تدين كامل بل فاشل
ونقعد نقول التربية والتعليم و الاختلاط والعلاج النفسي .... بلاش هبل فلا أحد يستطيع مقاومة الطبيعة وقمع الرغبة الجنسية تحت عنوان التحضر والتدين و الاحترام
ثم يظهر على تويتر اخوانا اللي زعلانين من التحرش وعاملين فيها مولودين في أوربا ، ربما لأنهم انفصلوا عن واقعنا سياسا أولا ثم اجتماعيا بدرجة كبيرة ثانيا
ومع ذلك تظل هناك حالات مرضية بقدر محدد لا ينفع معها حلول لأسباب مرضية حقيقة سواء في مصر أو في كل دول العالم

Abeer Ahmed said...

ردا على تعليق رقم 3 ،تفسر بايه ان نسبة كبيرة من المتحرشين ،متزوجين او اللى بيتحرشوا وهما راكبين بى ام او مرسيدس ،دول مش اغنياء كفاية انهم يقدروا يتزوجوا ،وتقول ايه فى المتحرشين بالاطفال ؟
لا اظن ان المشكلة هى عدم الزواج ،انا اعرف شباب تخطوا ال30 ومش متزوجين واخلاقهم عالية

Anonymous said...

اصل لسه هفتح اكونت.؟ البطه السوده
كلامك فهمت منه هو رفضك للظلم حتى في اخطاء الرجال تلاقي ينسوا الدين وباردوا يطلعوا يجروا ورا الانثى .. وتسمعي عن طفلة اغتصبت تتقتل . اهم حاجة العار و هي كائن اقل و الذكر نعمة كبيرة.. و من قبل الاسلام الجزيرة العربية كانوا يدفنوا الوليد لو انثى و هي لسة عايشة..
جاء الاسلام.. عشان ينظف القذارة.. قدر ينظف شوية لكن باردوا بواقي القاذورات متغلغلة في عروق هؤلاء .. و تلاقي عندك لسة اهل الجزيره العربية بيدفنوا لسة الانثى بطرق اخرى نفسية ، رمزية و معنوية..
بالنسبة للاحاديث.. مفيش شك ان كتير منها فبركة و كذب .. و بالدليل..
في المدرسة كانوا بيدرسولنا حديث في درس الدين بيقول الاتي:
فر من المجزوم فرارك من الاسد.. يعني تشوف واحد ربنا باليه بالجزام تطلع جري كانك شفت عفريت.. صح؟ و ده قال ايه، حديث صحيح.. بأمارة ايه؟ ما شفتش الڤيديو..
كنت لسة طفلة.. لكن بما اني كنت بحلل و اقاوح ( و يقولوا علي الطفلة الي بتقاوح "منسونة")..
المهم .. الحديث دة كان مضايقني.. لان كنت مصدقاه و في نفس الوقت اسأل نفسي تعمل ايه لو مكان الانسان المجزوم؟ أجري؟ و احساسه؟ ليه يا رب ده مرض بشع!!
بعد سنين اتعلمت انه مش بالسهولة دي يتنقل.. لدرجة انك تفر كما لو كان اسد.. و عندنا امراض تانيه زي السل ..بكحة و احدة يتنقل!!
المهم.. حديث اكيد غلط!!! و تلاقيه لسة بيتدرس فالمدارس على انه صحيح!!
احاديث غريبة مثيرة للتعجب والفتنة وكثيرآ الاشمئزاز!!!
لذلك، اقرأ وأصدق الي في القرآن.. و سيبك من احاديث محدش عارف اي مريض قرر يتكرعها فوشنا!!
ملخص كلامي ان كل الي بنعاني منه هو تصرفات تقاليد وافكار مريه .. زي الختان فالقرى المتخلفة لسة.. لو تبعنا ديننا بجد ممكن تنقرض ... و احيي الي ردت قبلي على كومنت بتاع نمرة تلاتة..
و احب اقول احنا .. النسوة الي بنشجع على كدة لما الام تفرح قوي بابنها الضايع و هو بيقرف و يفجر فحق انثى زيها .. عشان اتعلمت تكره نفسها

Anonymous said...

كلام جميل وموزون ناقصه بس ، إن المرأة بجانب كل ما ذكرتيه ، هي الحنان والأمان والجمال في هذا الكون ..لا تنسي

Sherin Wagdy said...

صعب رجل من منطق ذكوري ان يفهم ما ترمي إلية و لكن انا عن نفسي اعجبتني المقالة جدا
بس الحمدلله ان فكرة الختان في طريقها للاندثار كل ما الناس تتنور كل ما الفكرة المتخلفة اللي مش في الشرع دي بتقل بكرة الثورة حتنورالدنيا و يبقي ليها مردود في الحتة دي بذات انشاء الله و الحمد لله ان في جيل كامل ممكن اكبر مننا كمان لم يتعرض لهذه المهانة و المذبحة الانثوية دي زغم اني شايفة ان موضوع الختان ملح الان إلا لازم يتحط في السياق علشان موجود المقالة في مجتمعنا بدرجة تتناسب مع الطبقة الاجتماعية وان كنت اري ان مشكلة المراة الحقيقية هي علاقتها
بالرجل و التعامل معهو كيفية التوازن بين قوة الشخصية و الانوثةززززز فرض الاحترام و محاولة سيطرة طرف علي طرف والصراحة و الوضوح ام التمثيل و التكلف زز...الفرق بين العطف و الرقة و الانصياع و الضعف .....الاحتواء و النعومة ام المداهنة و المكر..... الفرق بين التوازن في الانا و الانانية الثقة المبنية علي معرفة عميقة حقيقية ام الاستسلام وزي ما تيجي لا اريد ان ابدوا معقدة بس الرجالة صدااااع و شر لابد منه و اطفال مزعجين شديدي الانانية و الغرورو معرفش ليه
الرجل قد لا يفهم هذة الفروق فيري الانصياع في امر استسلام و ضعف (علشان الحياة مش ماتش ملاكمة و لو كده بيت ابويا احسن علي الاقل مفيش مسؤلية و الحياة لوز اللوز احس) و المناقشة و الاختلاف مع الاحترام طبعا "عند" و "ندية" (علي اساس ان انا موبايلك تدوس علي الزراير يتصل باللي انت عايزة)
البُصلة غلط ......."التواصل" فيه مشكلة عندنا و عندهم بس عندهم اكتر علشان الرجل دائما متصور انه الاصل و الانثي لابد ان تتطبع علي مقاسة اما هو كامل مكمل مثالي و هي تظبط نفسها مع نفسها علي "مقاسة" مفيش "هات و خد" يا إما هات يا إما خد في "كل حاجة" كل حاجة
بتقلبي عليا المواجع ليه يا ست ....ماكنت قعدة قلقانة علي التحرير و ملكة زماني و بسمع عبد الوهاب و اخيرا
It takes two to Tango

Layla said...

كنت متعاطف معاكي و موافق على كل اللي بتقوليه لحد ما وصلتي لحكاية الفرق بين مخ الرجل و المرأة .. اده كان الجرس اللي نبهني للفخ اللي هتقعي فيه

ايوة في تفرقة وتمييى وعنصرية .. لكن مش صح اننا نواجه عنصرية بعنصرية مضادة .. مخ الانسان سواء كان رجل او امرأة لديه الوصلات العصبية التي تصل فصيه الايمن والايسر .. يعني مفيش فرق

بلاش كلام الانسان الأبيض عن أفضلية مخه عن الأنسان الاسود و الكلام الفاضي ده خصوصا ان مالوش اثبات علمي حقيقي

غير كده انا متفق معاكي تماما

Abeer Ahmed said...

ردا على Marvel
حضرتك لو قرأت كتب الدكتور احمد عكاشة استاذ الطب النفسى والعصبى هتعرف الحقائق دى عن مخ الرجل والمرأة ،الكلام ده ثابت علميا مش جايباه من دماغى ،كونك مش قادر تقبلوا دى مشكلة تانية

مايكل نادر said...

و ان كنت متحفظ علي بعض الجمل بس ف المجمل كلام حلو .. استمري